La formació no és el privilegi d’alguns
En aquest tercer diumenge de Pasqua, del passatge evangèlic cicle B s’escolta Jesús dir que “és necessari que es compleixi tot el que està escrit de mi. Aleshores els va obrir l’enteniment perquè comprenguessin les Escriptures. I els va dir: Així està escrit: que el Crist ha de patir i ressuscitar d’entre els morts al tercer día” (Lc 24, 35-48).
Cal preguntar-se si hi ha coses necessàries per Déu i de retruc si n’hi ha per als homes ja que resonen opinions filosòfíques que així ho afirmen arribant fins i tot a negar la llibertat humana. Es evident que Déu no necessita res, ni la creació, ni als èssers humans ni als èssers espirituals o àngels. Ensenya que tot ho ha fet, ho fa i ho farà per amor doncs Déu és amor, com afirma la Escritura (1Jn 4, 16 i altres).
No són pocs els que, al llarg de la Història, s’han preocupat a definir les
necessitats bàsiques del èsser humà com al seu dia se’l va plantejar Tomàs
d’Aquino i al seu llistat incloïa un burret; Karl Marx també va fer el seu
llistat i no veia necessari el burret però si el poder abrigar-se ja que vivía
en un país de molt fred. Però curiosament tots dos acaben el seu llistat amb un
etc. No tenien en compta Marx i l’Aquinate valors actuals com l’afecte, la
consideració, l’amor i l’aceptació dels altres; potser que agraiexin el que avui
s’incloguin la participació a la societat i l’ocio o el temps lliure per
activitats familiars o recreatives. Al món eclesial acaba de sortir la Declaració
Dignitas infinita (DI, 2024) sobre la
dignitat humana que dona peu a oferir l’habitual imatge de confrontació de
dugues opinions contraries i la corresponent manca d’unitat, necessària perquè
el món cregui, tal com diu Jesús (cf Jn 17, 21). El document exposa que la
dignitat és un “principi plenament recognoscible fins i tot
per la sola raó, fonamenta la primacia de la persona humana i la protecció dels
seus drets. La Declaració pretén aportar alguns elements de reflexió que ajudin
a tener-los presents al complex moment històric que vivim perquè, enmig de
tantes preocupacions i angoixes, no es perdi el rumb i ens exposem a patiments
més lacerants i profunds.
S’achaca als deixebles de Jesús que el neguessin però després Ell els va obrir els ulls perquè entenguessin el sentit de les Escriptures; no els va obrir el cap però sí l’enteniment i no a base de violencia abusiva com fan alguns i són denunciats avui dia per Francesc per exemple a Gaudete et exultate (GEx, 2018) on cita als gnòstics i als pelagians que “«en el fons només confíen en les seves pròpies forces i se senten superiors als altres per complir determinades normes o per ser inquebrantablement fidels a cert estil catòlic» (Evangelii gaudium, 94) (…) solen transmetre l’idea de que tot es pot fer amb la voluntat humana (GEx, 49).
Benet XVI va glossar la figura de
Tertulià (Aud Gral 30-V-2007) recordant que és un dels mestres de la fe i testimoni
de la perenne actualitat del cristianisme “però
una recerca massa individual de la veritat juntament amb l’intransigència del seu
caràcter, el van portar poc a poc a (…) unir-se a la secta del montanisme (...)
Es veu que al final li falta la sencillesa, la humilitat (…) per acceptar les
seves debilitats”. Francesc a Veritatis gaudium (VG, 2017) explica que “el Concili Vaticà II, promovent amb vigor i
profecia la renovació de la vida de l’Església, en vista d’una missió més
incisiva en aquesta nova època de la Història, hagi recomenat en el Decret Optatam
totius una revisió fidel i creativa dels estudis
eclesiàstics (cf. nn. 13-22)” (VG, 1). Segueix
descrivint un aspecte d’aquesta fidelitat creativa que l’home ha d’utilitzar per
ser lliure i demana “buscar superar aquest
divorci entre Teologia i Pastoral, entre fe i vida, ha estat precisament una de
les principals aportacions del Concili Vaticà II. M’animo a dir que ha
revolucionat en certa mesura l’estatut de la Teologia, la manera de fer i del
pensar creient” (VG, 2).
A Amoris laeticia (AL, 2016) apunta un altre lloc de la fe en que falta la fidelitat creativa que Déu espera del èsser humà explicant que “moltes vegades hem actuat a la defensiva i gastem les energies pastorals redoblant l’atac al món decadent (…) Jesús (…) mai perdia la proximitat compassiva amb els fràgils com la samaritana o la muller adúltera” (AL, 38) o com es veu avui amb els seus als que alleva la seva incredulitat i no només la de Tomàs. La fidelitat creativa porta a tenir “amplitud mental per no tancar-se amb obsessió en unes poques idees i flexibilitat per poder modificar o completar les pròpies opinions” (AL, 139).
Posar tots els mitjans humans al nostre abast per créixer en fidelitat creativa no descarta la simultànea acció de l’Esperit Sant en cada èsser humà i per aixó diu el mateix Jesús que quan Ell vingui ho entendrem tot doncs guiarà cadascú cap tota la veritat (cf Jn 16, 13). Per aixó diu Francesc que “és sa prestar atenció a la realitat concreta, perquè les exigències i cridas de l’Esperit Sant ressonen també en els esdeveniments mateixos de la Història, a través dels quals l’Església pot ser guiada a una comprensió més profunda del inesgotable misteri”. (AL, 31). I en un altra ocasió afirma que “la vertadera saviesa, producte de la reflexió, del diàleg i de l’encontre generós entre les persones, no s’aconsegueix amb una mera acumulació de dades que acaba saturant, en una mena de contaminació mental” (LS, 47).
Joan
Pau II a la seva Enc. Dominum et
vivificantem (DV, 1986) dedicada a Ell, la tercera Persona de la Trinitat
divina recorda que Ell “ajudará a
comprendre millor el just significat del contingut del missatge de Crist,
assegurant la seva continuïtat i identitat de comprensió enmig de les
condicions i circumstàncies mudables” (DV, 4). A Christifidelis
laici (ChL, 1988) deixa escrit que “la
formació no és el privilegi d’alguns sinó un dret i un deure de tots. Quan més ens
formem, més sentim l’exigència de prosseguir i aprofondir tal formació; com
també quan més som formats, més ens fem capaços de formar als altres” (ChL,
63). Francesc a Gaudete et exúltate (GEx,
2018) explica que “no tot el que diu un
sant és plenament fidel a l’Evangeli, no tot el que fa és autèntic o perfecte.
El que cal contemplar és el conjunt de la seva vida” (GEx, 22).
Anteriorment a Evangelii gaudium
(EvG, 2013) diu que “Ell ens permet aixecar el cap i tornar a començar (…)
No fugim de la resurrecció de Jesús, mai ens declarem morts, passi el que passi” (EvG, 3).
Tots els prefacis de les Misses, dels moltissims que hi ha al llarg del any, en tots es resa a Déu, Pare sant, que “és realment just i necessari que sempre i en tot lloc us donem gràcies”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada