Cridats a continuar el camí junts; tots responsables
La 1ª lectura d’avui, diumenge XXX del TO, cicle C, afirma que “el crit d’auxili dels desvalguts penetra els núvols” (Sir 35, 12-16), no rebota i arriba al cel. L’Evangeli d’avui Lluc compta una parábola “a uns que es refiaven que eren justos i tenien per no res els altres” (Lc 18, 9-14) i explica que un era fariseu i no va tornar a casa seva perdonat, en canvi l’altre, un cobrador d’impostos que sí va tornar a casa perdonat.
Joan
Pau II deixa escrit a Tertio mil.lennio
adveniente (TMA, 1998) que per a tot cristià “el seu agraïment s’estendrà finalment als fruits
de santedat madurats a la vida
de tants homes i dones que en cada generació i en cada època històrica han
sabut acollir sense reserves el do de la Redempció” (TMA, 32). Aixó cal
fer-ho sempre i no només un cop a la vida. Wojtyla a més diu que “un seriós examen de conciència ha sigut
auspiciat (…) per l’Església del
present (…) els cristians han
de posar-se humilment davant el Senyor per interrogar-se sobre
les responsabilitats que ells tenen també en relació als mals del nostre temps. L’època actual juntment amb moltes llums
presenta igualment no poques ombres” (TMA, 36). Afegia que “cal suscitar en cada fidel un
verdader anhel de santedat, un fort desig de conversió i de renovació
personal en un clima d’oració sempre mès intensa i de solidària acollida del
proïsme, especialment del més necessitat” (TMA, 42) com el cobrador
d’impostos de la paràbola i no com el fariseu.
L’oració
és diàleg amb Déu on al menys Ell ens parla directa o indirectament doncs “en diversos moments i de moltes maneres va
parlar Déu en el passat als nostres pares per mitjà dels profetes” (Hb 1,
1). “En aquests darrers dies ens ha
parlat per mitjà del seu Fill“ (Hb 1, 2).
Adam
i Eva després del pecat (anomenat original) es van amagar per no veure Déu,
cosa que se sabia a l’antiguitat doncs es llegeix que “es va dir durant molt de temps que a l’origen la religió era un sentiment
primordial de temor, com va dir el poeta Papino Estacio en el seu poema Thebais
(3, 661). Per Freud, l’home primitiu
sentia una por terrible davant els déus terribles. L’Arqueologia i
l’Antropologia donen cada vegade més dades que els mites eren sempre una
concepció completa del món, de la vida i de l’home, que precedeix i dóna sentit
a les vivències de l’individu i del grup (..) El mite no és un infantilisme i el poema sumeri-acadi de
Gilgamesh, més de 2.000 anys abans de Crist, té descripcions psicológiques que
revelen un coneixement sorprenent de l’home (cf el “llibre dels morts” d’Egipte
del 2º mil.lenni aC). ¿Per què sembla infantil el relat del cap 2 i 3 del
Gènesi que escriu un creient hebreu de començaments del mil.lenni 1r aC? (cf cap
2 y 3).
Benet
XVI explica que “ha arribat el moment de
reafirmar l’importància de l’oració davant l’activisme i el secularisme de molts
cristians compromesos (…) Obviament, el cristià que resa no pretén canviar els
plans de Déu o corregir alló que Déu ha previst” (DCE 37). Segueix dient
que “sovint no se’ns dòna a conèixer el
motiu pel que Déu frena el seu braç en comptes d’intervenir. D’altre banda, Éll
tampoc ens impideix cridar com Jesús a la creu: «Déu meu, Déu meu, ¿per què m’has abandonat?»” (DCE, 37).
Afegeix que “la nostra protesta no vol
desafiar Déu, ni insinuar en Éll cap error, debilitat o indiferència. Pel
creient no és possible pensar que Éll sigui impotent o bé que «potser estigui adormit»
(1Reg 18, 27)”.
Contra New Age va escriure el Card Rivera Carrera, arquebisbe Primat de Méxic, que “l’oració de Crist a Getsemaní és l’exemple del paper tan fonamental que tenen les emocions i la pròpia problemàtica existencial. La meditació cristiana, lluny de ser una fuga de la realitat, ens ensenya a trobar el seu sentit plé” (Instrucción.Tenochtitlàn, 7-I-1996). Cal no oblidar o menysprear la realitat que “l’àngel li va dir: No tinguis por, Zacaries, perquè la teva oració ha sigut escoltada, així que la teva dona Isabel et donarà a llum un fill (…) i convertirà a molts fills d’Israel al Senyor el seu Déu” (Lc 1, 13-17).
El
Papa Lleó diu que” La llarga Història d’evangelització que han conegut
els nostres Pobles Originaris, com han ensenyat tantes vegades els bisbes
d’Amèrica Llatina i del Carib, va carregada de «llums i ombres»” (Missatge a les reds de Pobles Originaris i a la red
de teòlegs de Teologia india). A la Pelegrinació des de Rússia (17-X-2025), diu
“l’Any Sant que l’Església catòlica està
vivint invita a fer un pelegrinatge perquè «posar-se en camí és pròpi de qui busca
el sentit de la vida» (Bula Spes non confundit, 5) (…) veiem a milers de
persones caminant pels carrès de la Ciutat Eterna per travessar la Porta Sancta,
aturar-se davant les tombes dels apòstols i dels màrtirs i omplir els seus cors
d’esperança (…) Benvolguts germans i germanes, sí, és cert, cadascun de
nosaltres és una pedra viva a l’edifici de l’Església. Cada pedra, encara que
sigui petita, col.locada pel Senyor en el lloc adequat, desemvolupa un paper
important per l’estabilitat de tota la construcció (…) Després d’aquesta
pelegrinació jubilar, tornaràn a la seva terra i seran cridats a continuar el
camí de la vida cristiana, pastors i fidels junts, sense oblidar que tots són
responsables de la seva Església local. Aixó que diu del russos s’ha de dir de
qualsevol poble, raça o nació.
També el Papa Lleó celebrà
el proper dimarts 28 d’octubre un gran encontre sense precedents amb 3.000
persones convocades de diverses religions amb motiu del 60º aniversàri de la
Declaració Nostra Aetate del Concili
Vaticà II, sobre les relacions de l’Església amb les religions no cristianes.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada